luurit-1204x350

Netposti = OmaPosti

Postin verkkopalvelu Netposti on toiminut kunniakkaasti vuosien ajan ollen ensimmäisiä suurelle yleisölle suunnattuja digipalveluja. Nyt on aika siirtyä seuraavan sukupolven parannettuun versioon ja samalla nimi Netposti vaipuu historiaan. Tervetuloa OmaPosti!

OmaPostia voit käyttää joko puhelinsovelluksella tai verkkosivulla. Palvelu sisältää kaikki samat palvelut kuin Netposti ja myös uutta, kuten jakeluyrityksestä riippumattoman paketin seurannan. Voit hoitaa kaikki postiasiasi samassa paikassa.

Valitse itsellesi mieluisin tapa käyttää OmaPostia verkkosivulla tai mobiilisovelluksessa tai vaikka kummassakin. Molemmissa kanavissa saat käyttöösi samat palvelut Posti-tunnuksilla.

Käytä OmaPosti-palvelua verkossa tai mobiilisovelluksella

1.  Käytä palvelua verkossa  

OmaPostiin pääset entiseen tapaan verkkosivulla olevan kirjautumisen kautta. Kirjautumistiedot ovat samat kuin aiemmin eli Posti-tunnukset toimivat. Posti-tunnus muodostuu käyttäjätunnuksesta ja salasanasta.  Jos et ole hetkeen kirjautunut Netpostiin, niin sinua pyydetään päivittämään yhteystietosi kirjautumisen yhteydessä. 

Kirjaudu OmaPostiin >>


2. Käytä mobiilisovelluksella 

Lataa maksuton OmaPosti–sovellus puhelimesi sovelluskaupasta

android_lataa  iphone_lataus

 Mitä hyötyjä saat OmaPostin käyttämisestä?

  • OmaPosti kokoaa sinulle yhteen näkymään laskut, kirjeet ja paketit. Sinun ei tarvitse kirjautua erillisiin palveluihin hoitaaksesi erilaisia postiasioita.
  • OmaPostissa voit maksaa laskusi helposti, nopeasti ja turvallisesti - olit minkä pankin asiakas tahansa.
  • OmaPosti muistuttaa tärkeistä hoidettavista asioista, kuten laskujen eräpäivistä tai noudettavista paketeista.
  • OmaPostia kehitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveita ja palautteita kuunnellen.
  • Voit käyttää OmaPostia millä tahansa päälaitteella joko selaimen kautta tai mobiiliapplikaation kautta.

Katso taulukosta mitkä palveluominaisuudet säilyvät :

 netposti_omaposti_taulukko-02

HUOM. Vaikka kansioita ei OmaPostissa ole, kansioihin laitetut kirjeet ja laskut ovat edelleen tallella OmaPostissa. Ne löytyvät kaikki-näkymästä.

 Usein kysyttyä

Miksi Netposti korvataan OmaPostilla?
Uudistimme Netpostin käyttöliittymän asiakaspalautteiden pohjalta, jotta postiasioidesi hoitamisesta tulisi entistä helpompaa. Maksuton OmaPosti on entisen Netpostin korvaava, kattava ja monipuolinen palvelukokonaisuus, jossa voit hoitaa kaikki postiasiasi kätevästi samassa paikassa. Voit muun muassa vastaanottaa ja arkistoida kirjeet, maksaa laskut pankista riippumatta, seurata ja ohjata verkko-ostoksia ja muita saapuvia lähetyksiä ajantasaisesti sekä lähettää paketteja mobiilisti.

Mitä tapahtuu Netpostissa oleville kirjeilleni ja laskuilleni?
Netpostissa olevat vanhat kirjeesi ja laskusi löydät OmaPostin arkistosta – ne säilyvät siellä niin kauan kun olet palvelun käyttäjä.

Mitä minun pitää tehdä?
Käytät jatkossa OmaPostia (omaposti.fi) valintasi mukaan joko selaimella tai mobiililaitteella. OmaPostin näppärä, ilmainen mobiilisovellus on jo yksi Suomen ladatuimpia. Jos et vielä ole ladannut OmaPosti-appia, tee se nyt puhelimesi sovelluskaupasta tai osoitteesta omaposti.fi. 

Jos et ole hetkeen kirjautunut Netpostiin, niin pyydämme seuraavan kirjautumisen yhteydessä vahvistamaan sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Näin pystymme tarjoamaan monipuolisemman palvelukokonaisuuden. Voit tarvittaessa uusia unohtuneen salasanasi tilaamalla uusimislinkin sähköpostiisi.

Voinko jatkossa kirjautua OmaPostiin samoilla tunnuksilla kuin Netpostiin?
Kyllä. Samat Posti-tunnuksesi käyvät myös OmaPostiin, eli et tarvitse uusia tunnuksia.

Milloin muutos tapahtuu?
Voit ottaa OmaPostin käyttöön vaikka heti. Nykyinen Netposti suljetaan posti.fi-sivuston kautta kirjautuessa kesäkuun alussa.

Käytän Netpostia lähinnä verkkopankkini kautta (S-Pankki, Säästöpankki, OmaSäästöpankki). Vaikuttaako tämä muutos niihin?
Voit toistaiseksi jatkaa Netpostin käyttöä näiden verkkopankkien kautta. Muutos koskee palveluun kirjautumista ainoastaan Postin nettisivujen kautta.

Miten arkistointi toimii OmaPostissa?
Voit arkistoida OmaPostiin tulleita laskuja, kirjeitä ja paketteja. Arkistointi onnistuu kanavasta riippuen hieman eri tavoilla.

- Kohteen arkistointi yksitellen, selainversio ja sovellukset
1. avaa arkistoitava kohde
2. paina pistevalikkoa
3. paina arkistoi

- Useiden kohteiden arkistointi, selainversio
1. paina Saapuneet-näkymässä Muokkaa-toimintoa
2. valitse arkistoitavat
3. valitse listalta kaikki kohteet, jotka haluat arkistoida
4. paina Arkistoi-nappia alareunassa

- Useiden kohteiden arkistointi, android
1. paina ensimmäistä arkistoitavaa kohdetta listalla pitkään
2. täppää kaikkia arkistoitavia kohteita
3. paina yläreunan arkistointikuvaketta

Voiko kansiot saada takaisin? Missä ovat kansioissa olleet kirjeet ja laskut?Olemme saaneet paljon toiveita kansio-toiminnon lisäämisestä OmaPosti-palveluun. Olemme alkaneet suunnitella, kuinka saisimme toiveen toteutettua.

Jos olet käyttänyt kansioita Netpostissa, kansioihin laitetut kirjeet ja laskut ovat edelleen OmaPostissa. Ne löytyvät postilaatikosta.

Miten saan yhteyden Postin asiakaspalveluun?
Tulemme lisäämään OmaPosti-palveluun linkin Postin asiakaspalvelun yhteystietoihin. Postin chatti löytyy myös siltä sivulta. Kestää hetken, ennen kuin chatti-elementti latautuu sivulle.

Pääset sivulle tästä linkistä https://www.posti.fi/yhteystiedot

Miten hallinnoin kirjeiden ja laskujen lähettäjiä OmaPosti-sovelluksessa?
Lähettäjien valitseminen on tulossa heti seuraavissa sovelluspäivityksissä.

Siihen asti lähettäjäasetuksia pystyy hallinnoimaan OmaPostin selainversiossa, joka löytyy osoitteesta https://oma.posti.fi. Sivusto on mobiilioptimoitu, eli sitä voi helposti käyttää puhelimella.

Voiko OmaPostissa siirtää kaikki laskut ja kirjeet yhdellä kertaa omalle koneelle?
Koko arkiston lataaminen pakattuna tiedostona samoin tiedon, kuin vanhassa Netpostissa tullaan lähiaikoina mahdollistamaan taas asiakkaillemme.

 

Poistuuko OmaPostin myötä jotain toimintoja verrattuna Netpostiin?
Jos olet luonut omia kansioita Netpostissa, näitä ei enää ole OmaPostissa. OmaPostin arkisto on aikajärjestyksessä ja pystyt hakutoiminnon avulla löytämään helposti arkistoidun kirjeen tai laskun.

Lisäksi luovumme maksullisista SMS-saapumisilmoituksista. Halutessasi saat mobiiliapplikaation kautta maksuttomat push-ilmoitukset aina kun sinulle on saapunut uusi kirje tai lasku.

Myös nykyiset eräpäivämuistutukset laskuista lakkaavat, jos olet asettanut ominaisuuden päälle. Jatkossa voit halutessasi asettaa OmaPostin mobiiliapplikaatiosta eräpäivämuistutuksest päälle push-ilmotuksina. Sähköpostitse tulevat saapumisilmoitukset jäävät voimaan.

Jos kaipaat poistuvia ominaisuuksia, tai sinulla on OmaPostiin liittyviä kehitysehdotuksia, voit antaa niistä palautetta OmaPostissa. OmaPostia kehitetään jatkuvasti asiakkaita kuunnellen.

Haluan irtisanoa asiakkuuteni Postin palveluista.
Voit irtisanoa asiakkuutesi Postin sähköisistä palveluista kirjautumalla Posti.fi:n kautta oikeasta yläkulmasta ”Kirjaudu sisään” -painikkeen kautta. Sisäänkirjautumisen klikkaa ylävalikosta ”Omat Tiedot” -osiota, josta sinut ohjataan palveluiden irtisanomissivulle.

Voinko muuttaa osoitetietojani jatkossa OmaPostissa?
Kyllä. OmaPostissa on linkit osoitteenmuutoksen ja postin ohjauspalveluiden tilaamiseen.

Toimiiko kirjeiden jakaminen lähipiirin kesken uudistuksen jälkeen?
Ei toimi jatkossa samalla tavalla. Voit halutessasi ladata kirjeen PDF:nä laitteellesi ja lähettää/jakaa sen haluamallesi henkilölle haluamallasi tavalla, esim. sähköpostitse.

Pääseekö Omapostin kautta myös vanhaan Netpostiin edelleen uudistuksen jälkeen?
Netpostin käyttö päättyy Postin nettisivujen kautta kesäkuun alussa.

Luovutaanko Netposti-nimestä kokonaan?
Kyllä, Netposti-nimi jää kuitenkin vielä toistaiseksi voimaan S-Pankin, Säästöpankin ja OmaSäästöpankin kautta asioiville.

Miksi jotkut laskut näyttävät olevan myöhässä? Olen jo maksanut laskun.
OmaPosti-palvelu muistuttaa sinua laskujen eräpäivistä ja voit maksaa laskun suoraan OmaPostin kautta. Tällaista toimintoa ei ollut Netpostissa ja tämä on nyt aiheuttanut huolta monelle Netpostiin tottuneelle käyttäjälle.

Jos maksat laskun OmaPostin maksutoiminnoilla, lasku merkitään automaattisesti maksetuksi. Jos taas maksat laskun muualla kuin OmaPostissa, voit itse merkitä laskun maksetuksi näin:
1. avaa lasku
2. paina laskun oikeassa yläreunassa olevaa pistevalikkoa
3. laita rasti ”Maksettu”-ruutuun

Voit myös arkistoida tai poistaa laskun.

Sain puhelimeeni ilmoituksen maksamattomasta laskusta, vaikka olen maksanut laskun jo muualla.
Jos olet sallinut OmaPosti-palvelussa sovelluksen ilmoitukset, lähettää OmaPosti ilmoituksia laskuista oletuksellisesti seuraavissa tilanteissa: kun lasku saapuu, eräpäivänä ja 5 päivää eräpäivän jälkeen. Kahta viimeistä ilmoitusta ei lähetetä, jos lasku on merkitty maksetuksi OmaPostissa.

Jos et halua näitä muistutuksia, voit muuttaa ilmoitusasetuksia suoraan sovelluksessa:


1. Avaa vasemman yläreunan hampurilaisvalikko
2. Valitse asetukset
3. Valitse ilmoitukset
4. Ota valinta pois haluamistasi kohdista. Muistutusilmoitukset ovat "Eräpäivänä" ja "5 päivää eräpäivän jälkeen"

Olemme saaneet palautetta, että 5 päivää eräpäivän jälkeen lähetettävälle ilmoitukselle ei suurimmalle osalle käyttäjistämme ole tarvetta, ja olemme muuttaneet sen ilmoituksen lähettämisen olemaan oletuksellisesti pois päältä. Jos olet ottanut sovelluksen aiemmin käyttöön, joudut muuttamaan ilmoitusasetuksen itse.

Olen valinnut asetuksista, ettei mikään lähettäjä lähetä OmaPostiin postia. Miksi saan silti kirjeitä ja laskuja OmaPostiin?
Saatat edelleen saada OmaPostiin sähköisiä kirjeitä ja laskuja seuraavissa tapauksissa:

- Palkkalaskelmat, jotka toimitetaan vain sähköisenä kirjeenä OmaPostiin
- Kirjeet ja laskut, joiden lähettäjä on valinnut, että niistä lähetetään myös sähköinen kopio OmaPostiin
- Postin lähettämät kirjeet