22.10.2018

Oletko jo kokeillut ruokakaupan itsepalvelukassaa? Eka kerta vähän jännittää – mitenköhän se maksaminen hoituu? Lentokentällä lähtöselvityksen hoitaminen automaatilla on jo vanha juttu, mutta matkalaukku-tagin kiinnitys ja matkalaukun omatoiminen jättäminen hihnalle saavat pienen epävarmuuden pintaan. Näenköhän laukkuani enää ikinä? Seuraavalla kerralla marssin jo lähtöselvitysjonon ohi maailmanmatkaajan elkein. Maailma odottaa – minähän en jonota. 

Suurimmassa osassa palvelutapahtumia sama kaava toistuu kerta toisensa jälkeen. Väliin sattuu kuitenkin vaikeampia tapauksia (en tarkoita ihmisiä), jolloin jonon eteneminen tyssää. Oma asiani olisi hoidettu puolessa minuutissa, mutta edellisen asiakkaan asiaa on työstetty jo kymmenen minuuttia. Iso osa kuluttajista onkin jo äänestänyt jaloillaan ja hoitaa rutiiniluonteiset asiat itse jonottamatta: verkossa, itsepalvelukassalla, lentokentällä tai jatkossa myös postissa.

Sujuvoittaaksemme asiakkaiden rutiiniluonteista asiointia tuomme Smartpost-automaatit jokaiseen omaan Postin myymälään. Jatkossa hyllytämme lähetykset ensi sijassa automaattiin ja vain, jos automaatti on täynnä, lähetys on noudettava tiskiltä. Asiakas saa pakettinsa automaatista jonottamatta. Samalla asiakkaat, jotka tarvitsevat henkilökohtaista palvelua, saavat sitä nopeammin. Automaatilta voi myös käydä hakemassa lähetyksiä myymälän ollessa suljettuna.

Jkyla_Huttunen_automaatti2018_blog
 Lasse Huttunen ja suurin pakettiautomaatti 

Automaattien tulo myymälöihin haastaa myös omaa toimintaamme. Kun merkittävä osa asiakkaista ei enää tulekaan luoksemme palvelutiskille, on meidän mentävä asiakkaan luokse. Siirtyminen tiskin takaa asiakastilaan on paljon suurempi matka kuin mitä mittanauhalla mitattuna näyttää. Jos asiakkaita on tähän asti palveltu sitä mukaa, kun he tulevat tiskille, vaatii asiakkaan aktiivinen kontaktointi ja avun tarjoaminen esimerkiksi Smartpostin käytössä tai Oma Noutopiste -asetusten määrityksessä rohkeutta. Mutta tämä jos mikä on oranssia palvelukulttuuria!

Olethan jo muuten itse rohkaistunut ohjaamaan lähetyksesi Smartpostiin? Sen jälkeen sinäkään et jonota…
Tervetuloa tsekkaamaan maailman suurin Smartpost Jyväskylän uudistettuun postiin! Se on ISO.

Kirjoittaja Lasse Huttunen vastaa Postin palvelupisteverkostosta.

Löydä sujuvat palvelut arkeesi

 
Posti palvelee verkossa Tutustu
 

Aiheet: Hyvä tietää, Postin palvelut