17.6.2020

Vastuullisuusajattelun yleistyminen sekä koronakevään kotoilu ovat saaneet suomalaiset siivoamaan komeroitaan ja myymään pois ennätysmäärän käytettyä tavaraa netissä. Suomen vilkkaimmassa verkon kauppapaikassa Tori.fi:ssä omistajaa vaihtavat tuotteet liikkuvat kätevästi Tori-paketteina aina Hangosta Utsjoelle.

Käytetyn tavaran kauppa verkossa käy vilkkaampana kuin koskaan. Eikä ihme, sillä samalla kun kuluttajat viettävät koronan myötä enemmän aikaa kotonaan, he ovat myös aiempaa paremmin perillä tuotteiden valmistukseen liittyvistä ympäristöhaitoista, ja vastuullisuudesta on tullut päivän trendi.

 

Paketin sisällä on usein tunnettu brändi

- Kasvu oli jo viime vuonna voimakasta, mutta nyt korona on kiihdyttänyt vertaiskauppaa entisestään. Parhaiten Torissa käyvät kaupaksi tunnetut brändit. Selviä ikisuosikkejamme ovat Artek, Arabia, iPhone ja Jopo, toukokuussa palvelun haetuin sana oli Marimekko, kertoo Tori.fin vertaiskauppatuntija Laura Kuusela.

- Sesongilla on jonkin verran vaikutusta eri tuotekategorioihin. Esimerkiksi kesällä menee paljon lastenvaatteita, harrastusvälineitä, vuokra-asuntoja ja kodin sisustukseen ja remontointiin liittyviä tuotteita.

- Laadukas tavara säilyttää arvonsa. Vertaisverkkokaupassa on helpointa myydä tuotteita, joissa on laadukas materiaali ja jotka on kestävästi valmistettu sekä helppo postittaa. Esimerkiksi vaatteita on helppo lähettää, koska ne voidaan pakata vaikka kiinni teipattuun muovipussiin, Kuusela jatkaa.

 

Tori-paketti kulkee hiilineutraalisti läpi Suomen

Tori-paketti on kätevä ja edullinen tapa lähettää vaate tai tavara minne vain Suomessa. Myyjä ostaa Tori-paketin lähetyksen suoraan Tori.fi:ssä ja jättää maksetun paketin Postin automaattiin tai palvelupisteeseen. Ostaja voi kaupanteon yhteydessä valita, vastaanottaako tuotteen mieluiten Postin toimipisteeseen, kotiin vai lähimpään Postin automaattiin.

-  Tori-paketti tekee käytetyn tuotteen lähettämisestä todella helppoa, kertoo Postin sähköisistä kuluttajapalveluista vastaava johtaja Timo Korander.

- Jo myynti-ilmoitusta laatiessaan myyjä valitsee, että voi lähettää tuotteen, jolloin ilmoituksia selaileva ostaja tietää valmiiksi, ettei se ole oston este, jos itse asuu Utsjoella ja tilattava tuote on Hangossa.

- Tori-paketti on ekologinen valinta, sillä ostos, pakkaus ja kuljetus ovat kaikki hiilineutraaleja. Pakkaamisessa voit käyttää verkkokauppaostostesi laatikot uudelleen vain peittämällä vanhat merkinnät ja pakkaamiseen voit aina käyttää kierrätyspahvia. Jos olet Helsingissä, kannattaa kurkata Box by Postiin Keskuskadulla, josta saat käyttöösi ilmaiseksi kierrätettyjä pakkausmateriaaleja, Korander vinkkaa.

Lue lisää ja katso ohjeet myyjälle ja ostajalle.

Tori ja Posti

 

Tiesitkö, että..

  • Torifi:n käyttö kasvoi toukokuussa 30 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna.
  • Tori.fissä tehtiin toukokuussa 2020 puoli miljoonaa yksityisten henkilöiden välistä kauppaa.
  • 2019 Torissa myytiin yhteensä 2,6 miljoonaa eri vaatetta tai kenkäparia. Niiden kierrätys säästi 17 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä (CO2e).
  • Top 10 -vaatebrändit Tori-hakujen pohjalta: Marimekko, Adidas, Nike, Gant, Peak Performance, Nosh, Gymshark, Helly Hansen, Tommy Hilfiger, Haglöfs.
  • 2019 lanseerattujen Tori-pakettien määrä kasvoi 50 % viime vuodesta.
  • Box by Posti on vertaisverkkokaupan kivijalka Helsingissä. Sieltä löytyy mm. sovituskoppeja, joissa voi paikan päällä sovittaa ostoksiaan ja sieltä voi suoraan palauttaa tilauksensa. Saatavilla on myös ilmaiseksi kierrätettyjä ja pakkausmateriaaleja.

 

Aiheet: Ajankohtaista