24.5.2019

PST!


Verkkokauppa kasvaa nopeasti. Yksi syy siihen on helppous. Kotisohvalta voi tehdä ostoksia mihin kellonaikaan tahansa. Tulevaisuudessa verkko-ostoksen voi tehdä vaikka nappaamalla kuvan ohikulkijasta tai näyteikkunasta.uomalaiset ovat usein edelläkävijöitä, myös verkkokaupassa. 

Verkkokauppa kasvaa huimaa vauhtia, mutta miksi? Jos asiaa kysytään kuluttajilta, on keskeisimmät syyt verkko-ostosten tekemiseen ovat edulliset hinnat ja mahdollisuus tehdä ostoksia silloin kun itselle sopii parhaiten.

Verkko-ostosten tekemistä varten ei tarvitse lähteä kotoa, ja tuotteita voi vertailla kaikessa rauhassa. Helppoutta lisäävät pakettiautomaattien laajat aukioloajat. Verkosta löytyy myös tuotteita, joita ei ole tarjolla kivijalkakaupoissa.

Monille yrityksille verkkokauppa oli koko 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen ajan kuriositeetti, johon saatettiin panostaa, jos aikaa ja rahaa oli. Noista ajoista on tultu pitkälle. Ennusteiden mukaan kasvu tulee jatkumaan vielä pitkään. Mitä tulevaisuudessa on luvassa?


Nappaa kuva kivoista vaatteista ja tilaa iltaruoka lounaalla

Mutta millaista verkkokauppa on tulevaisuudessa? Yksi esimerkki on puhe- ja kuvatunnistus, joiden uskotaan kehittyvän verkko-ostajan arkisiksi apuvälineiksi. Ajattelepa, että hetken päästä voit napata kuvan vaikkapa ohikulkijasta tai näyteikkunasta ja saada sitten suosituksia samantyylisistä vaatteista.
Yhden päivän tai jopa kahden tunnin toimitusajat tulevat yleistyessään mullistamaan verkkokaupan Suomessakin. Monella Postin asiakkaalla on näistä jo onnistuneita kokemuksia.

Nopeat toimitusajat ja -tavat luovat uudenlaista liiketoimintaa. Esimerkiksi showroom-myymälöissä on laaja valikoima testattavia tuotteita, mutta ostaminen hoituu verkosta kaupan päätelaitteella tai esimerkiksi mobiililla.

Kaupalle syntyy tällaisesta ratkaisusta säästöjä. Asiakas puolestaan pääsee testaamaan tuotetta, mikä ei tavallisessa verkkokaupassa onnistu. Showroomien läpilyönti edellyttää kuitenkin, että asiakas saa haluamansa tuotteen pian myymälässä vierailun jälkeen, ehkä jo tuntien kuluessa.

Nopeat toimitukset helpottavat myös ruoan verkkokauppaa. Tällä hetkellä ruoan verkkokauppa suosii suunnitelmallisia kuluttajia, jotka tilaavat tuotteet useita päiviä ennakkoon. Suurin osa kuluttajista ostaa kuitenkin ruokansa spontaanimmin. Parin tunnin toimitusajat tuovat ruoan verkkokauppaan ketteryyttä, joka on tuttua ravintolaruoan tilauspalveluista.

 

Lähteenä on käytetty: Postin suuret verkkokauppatutkimukset vuosilta 2017 ja 2018 sekä Retaildive: Zalando’s image recognition app makes shopping easier.

Aiheet: Hyvä tietää