16.11.2018
eija_pantti

Kirjoittaja: Eija Pantti, Service Manager, Postin Palvelupisteverkosto

Saimme Jyväskylään ihan uudenlaisen postin. Koko myymälä kalusteineen uudistui, ja siellä on mahtava Smartpost-automaatti, 387 lokeroa. 

Tilojen muutos tarkoitti myös palvelumallin muutosta. Siirsimme myymälätyöskentelyn painopistettä tiskin takaa asiakaspuolelle. Opastamme palveluiden käyttöönotossa ja teemme ostamisen ja asioimisen helpoksi.

Jo ennen muutostöiden aloittamista kävimme yhdessä henkilöstön kanssa läpi uudistusta. Hahmottelimme toiminnot myymälän sisällä: miten tarjoamme asiakkaille helppoja, nopeita digipalveluja ja niiden rinnalla palvelua kasvokkain.

Jotta henkilöstö sai valmiudet toimintatapojen ja palvelun muutokseen, tarvitsimme myös valmennusta. Piti löytää järkevimmät toimintamallit kokeilun ja yhdessä pohtimisen kautta. Lähivalmentaja apunamme pohdimme asiakaskohtaamisia ja havainnoimme vahvuuksiamme. Sovimme myös kummitoiminnasta aloitusviikolla. Avajaisviikolla kollegat riensivät tueksi ja sparrauskaveriksi muilta paikkakunnilta.

Postilaiset ovat ennenkin olleet tekemässä valtavaa muutosta palveluiden käytössä, esimerkiksi kun asiakkaat ohjattiin käyttämään verkkopankkia. Silloin tuo työ oli vielä haasteellisempaa kuin nyt, kun harvalla oli koneita ja yhteyksiä käytössään kotona. Nyt asiakkaat ovat tottuneet käyttämään verkkopalveluita ja mobiililaitteita. Tutkimusten mukaan myös iäkkäämmät ihmiset käyttävät nettiä luontevasti.

Jyväskylän postissa itsepalvelualue on asiakkaiden käytössä joka ikinen päivä, klo 7-22. Asiakkaat voivat hakea lähetyksensä myös töihin mennessä tai illalla, kun myymäläpuoli on jo suljettu. Posti palvelee entistä joustavammin, mistä saamme ilahtunutta palautetta.

Henkilökunta on ansainnut suuret ja lämpimät kiitokset. Heillä on halu, tahto ja taito kehittää omaa työtään ja osaamistaan.

Tervetuloa asioimaan meille postiin!

 

Aiheet: Hyvä tietää, Postin palvelut