11.4.2019

Uskoisitko, jos kertoisimme, että postipalveluja saa nykyään useammasta paikasta kuin aiemmin? Posti menee sinne, minne kuluttajatkin – esimerkiksi pakettiautomaattien määrän kasvua ohjaa verkkokaupan suosio.

 Kuulostaako tutulta: Oman synnyinpaikkakunnan kauan palvellut Posti suljettiin muutama vuosi sitten, ja nyt tilalla on vain tyhjyyttä kaikuva, surullinen liikatila? Moni varmasti ajattelee, että Postin palvelut ovat huonontuneet ja lipuneet kauemmaksi ihmisten arjesta. Onneksi näin ei ole.

Postipalveluja saa nimittäin nykyään useammasta paikasta kuin ennen. Tällä hetkellä Postin kovaa vauhtia kasvavassa palvelupisteverkostossa on yli 2 100 postia ja pakettiautomaattia. Postin löytää ihan työmatkan varrelta, vaikka ruokakaupasta.

Postin myyntipisteiden määrä on pysynyt viime vuosina melkein ennallaan, mutta pakettiautomaattien määrä on kasvatettu voimakkaasti verkkokaupan kasvun vuoksi. Suomalaisista jo yli 80 % on ostanut tavaroita verkosta, ja yli 65-vuotiaistakin 26 % tekee verkko-ostoksia kuukausittain, ilmenee Postin verkkokauppatutkimuksesta.

”Odotamme verkkokaupan kasvavan edelleen. Haluamme seurata kehitystä ja varmistaa maan tiheimmällä noutopisteverkostolla sen, että asiakkaat saavat lähetyksensä sujuvasti. Pakettiautomaattien määrää on kasvatettu voimakkaasti. Vuonna 2018 niiden määrä ylsi tuhanteen ja tänä vuonna tavoitellaan voimakasta lisäystä 1 500 automaattiin”, palvelupisteverkoston johtaja Lasse Huttunen kertoo.

Palvelupisteitä nyt yhtä paljon kuin 1990-luvulla

Palataan kuitenkin vielä hetkeksi postikonttoreiden historiaan. Postin palvelupisteiden määrä väheni ennen kaikkea 1980-luvun lopussa, kun Postipankin palveluita sai vielä pankin omien konttoreiden lisäksi postikonttoreista. Finanssialan yleisen kehityksen mukaisesti pankki supisti yhteistyötään Postin kanssa 1990-luvun loppupuolella, ja pankkipalveluita tarjoavien postikonttorien määrä laski.

Vuosien saatossa pankit ovat vähentäneet henkilöasiakaskonttoreita, mutta lisänneet verkko- ja mobiilipalveluita. Samaan aikaan Postin palvelupisteiden määrä on kohonnut samalle tasolle kuin se oli 1990-luvulla. Postissa suunta on siis ollut nousujohteinen.

Palvelut tulevat lähemmäs ihmisten arkea

Kun kirjepostin määrä vähenee, yhä useampi asiakas käy Postissa lähettääkseen tai vastaanottaakseen paketin. Siksipä Postin palvelupisteverkosto ei koostu pelkästään Postin omista myymälöistä. Mukana on myös Postin kumppaneiden hoitamia palvelupisteitä sekä pakettiautomaatteja.

Posti pyrkii palvelemaan suomalaisia heille sopivalla tavalla. Postin paikallisesti tarjoamat palvelut ovat riippuvaisia paikkakunnan asukasluvusta, asukastiheydestä ja palvelujen kysynnästä. Näiden seuraamisen lisäksi palvelupisteverkoston kehittämisessä noudetaan postilaissa ja -asetuksessa määriteltyjä kriteerejä. Posti toimii markkinaehtoisesti ja ainoana pohjoismaisena postina täysin ilman julkista tukea.

Kehityksen myötä Postin löytää sieltä, mistä ihmisetkin – arjen kulkureittien varrelta.

”Postin palvelupisteverkostoa tarkastellaan säännöllisesti. Verkkokaupan kasvuun on tärkeää tarjota nopeita ja joustavia palveluvaihtoehtoja siellä, missä ihmiset muutoinkin asioivat. Digitaaliset palvelut, kuten OmaPosti-appi, yhdistettyinä tiheään pakettiautomaattiverkostoon tuovat Postin lähelle arkea. Näiden palveluiden myötä asiointi ei ole enää sidottu tiettyyn Postiin”, Huttunen sanoo.

Aiheet: Hyvä tietää