24.5.2019

PST!


Suomalaiset ovat usein edelläkävijöitä, myös verkkokaupassa. Valtaosa suomalaisista on ostanut verkosta ja useimmiten paketista löytyy vaatteita, kenkiä ja kodin elektroniikkaa. Mutta jos Suomea verrataan muihin maihin, ostamme edelleen verkosta harvoin. Noin 9 prosenttia suomalaisista ostaa verkosta kerran viikossa – Yhdysvalloissa vastaava luku on 32 prosenttia.

  • Suomalaiset ovat usein edelläkävijöitä, myös verkkokaupassa. Tutkimusyhtiö Nielsenin syksyllä 2018 julkaiseman verkkokaupparaportin mukaan peräti 94 prosenttia niistä suomalaisista kuluttajista, joilla on käytössään internet-yhteys, on joskus tehnyt verkko-ostoksia.

  • Mutta jos Suomea verrataan muihin maihin, ostamme edelleen verkosta harvoin. Noin 9 prosenttia suomalaisista ostaa verkosta kerran viikossa – Yhdysvalloissa vastaava luku on 32 prosenttia.

  • Suomalainen ostaa verkosta ennen kaikkea vaatteita, kenkiä ja kodin elektroniikkaa.
  • Puolet suomalaisista aikoo lisätä tai kokeilla vaatteiden, kenkien ja asusteiden ostamista verkosta seuraavan parin vuoden kuluessa.

  • Verkko-ostamisessa vastuullisuuskysymykset nousevat yhtä tärkeämmäksi. Kattavassa, 41 maassa tehdyssä verkkokauppakyselyssä melkein puolet kuluttajista ilmoitti haluavansa tilauksiinsa hiilineutraalin jakelun.

  • Verkkokaupan vire näkyy myös arjessa. Posti kuljetti viime vuonna ennätysmäärän paketteja: yli 44 miljoonaa kappaletta.

  • Suomalaiset arvioivat, että vuonna 2025 he ostavat verkosta 30 prosenttia kaikista ostoksistaan.

 

 

Lähteet: IPC Cross-Border E-Commerce Shopper Survey 2018, IPC Online ShopperSurvey, Postin suuri verkkokauppatutkimus

Aiheet: Hyvä tietää