Posti logo JOULU 120px
Vastuullinen verkkokauppa

Kohti vastuullista verkkokauppaa

Näin kuluttaja, verkkokauppa ja Posti voivat vähentää päästöjä

Kuluttamisen kestävyysvaikutukset eivät riipu tuotteiden ostotavasta. Näin kertoo uusi verkkokaupan ympäristövaikutuksia selvitys, jonka Posti toteutti yhdessä kestävän liiketoiminnan asiantuntijayhtiön Gaia Consulting Oy:n kanssa.

Esimerkiksi vaatteiden elinkaaren aikaisista päästöistä yli 80 prosenttia syntyy raaka-aineiden, kuten puuvillan, tuotannossa ja vaatteiden valmistuksessa. Siksi kuluttajan kannalta tärkeimpiä keinoja päästöjen vähentämiseen on ostaa harkiten ja pidentää tuotteiden elinkaarta kierrätyksen avulla.

Jos hauat tietää lisää - Lataa verkkokauppiaan vastuullisuusopas>

Kuva2_Paastovertailu  mobiili

Tuotteet kuljetaan Suomeen pääpiirteissään samalla tavalla riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta. Tavarat tuodaan valmistusmaista Suomeen esimerkiksi rekalla ja laivalla, usein välietappien kautta. 

Suomessa tuotteet viedään Postin tai muun kuljetusyrityksen välivarastoon, mistä ne toimitetaan rekalla tai pakettiautolla esimerkiksi kauppoihin, Postin noutopisteisiin tai suoraan tilaajille.

Kuluttajan kannattaa suosia käytettyä ja ohjata paketit arjen reittien varrelle

Verkkokaupan huono puoli on, että tilaamisen ja palautuksen helppous voi kannustaa turhaan kulutukseen. Verkkokaupalla on myös etuja: Verkossa yritysten on helpompi antaa tietoa valmistuksen ympäristövaikutuksista kuin kivijalkakaupassa. Verkkokaupassa kuluttajan ulottuvilla on myös laaja valikoima vastuullisia tuotteita asuinpaikasta riippumatta.

Vertaisverkkokauppa voi pidentää tuotteiden elinkaarta merkittävästi. Kun kuluttaja ostaa käytettyjä tuotteita esimerkiksi Tori.fistä tai Facebookin kierrätysryhmistä, uusien tuotteiden valmistus tai vanhojen hävittäminen eivät aiheuta päästöjä. Päästöjä voi edelleen vähentää valitsemalla vähäpäästöisen kuljetustavan.

Kuva3_Elinkaari mobiili

Matkan viimeinen kilometri vaikuttaa päästöihin

Tuotteen niin sanottu viimeinen kilometri, eli matka Postin jakelukeskuksesta kuluttajalle, vaikuttaa kuljetuksen päästöihin yllättävän paljon. Viimeisellä kilometrillä Postin päästöihin vaikuttaa eniten jakelutehokkuus eli se, kuinka monta lähetystä kuljettaja ehtii jakaa työpäivän aikana. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat ajoneuvotyyppi ja toimitusetäisyys.

Myös kuluttajan liikkumistavalla on merkitystä. Jos kuluttaja noutaa paketin omalla autolla useiden kilometrien päästä, hänen viimeisen kilometrin päästönsä voivat useissa tapauksissa ylittää Postin päästöt.

Pakettien noudossa kannattaa suosia vähäpäästöisiä liikkumismuotoja tai yhdistää noudot esimerkiksi kauppareissuihin. Päästöjä voi vähentää myös ohjaamalla toimitukset vaikkapa työmatkan varrelle Oma Posti -sovelluksen avulla.

Kuva4_Viimeinen kilometri mobiili

Näin kolme esimerkkikuluttajaa voivat vähentää päästöjä

Kuvitteelliset henkilöt Pippa Perheenäiti, Hugo Hipsteri ja Iisa Insinööri ovat kaikki verkkokaupan suurkuluttajia. Esimerkissä on laskettu, kuinka paljon heidän tilaamansa paketin toimitus ja nouto voivat aiheuttaa päästöjä.
Kuva5_Kuluttajatyypit esittely-2
Kuva6_Kuluttajatyypit vinkit-2

Vinkit kuluttajalle

  • Suosi käytettyä. Suurin osa päästöistä syntyy tuotteiden valmistuksessa. Kun ostat käytettyjä tuotteita esimerkiksi Tori.fistä tai Facebookin kierrätysryhmistä, tuotteiden valmistus ja hävittäminen ei aiheuta lisää päästöjä

  • Vältä turhia ostoksia ja palautuksia. Esimerkiksi vaatteita täytyy yleensä sovittaa, mutta yritä selvittää esimerkiksi vaatteen koko mahdollisimman hyvin etukäteen valmistajan omilta sivuilta.

  • Vertaile tuotteita. Kiinnitä huomiota ekologisuuteen, valmistuksen vastuullisuuteen ja materiaalin kestävyyteen. Vastuullinen verkkokauppa antaa näistä riittävät tiedot.

  • Nouda paketit jalan tai pyörällä, jos mahdollista. Jos noudat paketin Postin noutopisteestä autolla, päästöt kasvavat merkittävästi. Voit myös ohjata paketin esimerkiksi työmatkan varrelle Oma Posti -sovelluksella.

  • Vältä liian isoja pakkauksia. Kun myyt tavaraa vertaisverkkokaupassa, pakkaa pienet paketit niin, että ne mahtuvat postiluukusta. Näin paketit voi jakaa kirjepostin yhteydessä.

  • Käytä lähilokeroa. Voit jättää paketin myös Postin lähilokeroon eli pakettiautomaattiin, josta vastaanottaja käy sen noutamassa. Näin jakelua ei tarvita. 

 

Vinkit verkkokauppiaalle

  • Anna tietoa vastuullisuudesta. Kerro tuotekuvauksessa tuotteen vastuullisuudesta, kestävyydestä ja korjattavuudesta. 

  • Linkitä lisätietoihin. Linkitä tuotekuvaus esimerkiksi valmistajan verkkosivuille, joilla on lisätietoa vastuullisuudesta.

  • Tarjoa vaihtoehtoja. Kerro kuluttajille eri toimitusvaihtoehtoja päästövaikutuksista ja hinnoittele ne päästöjä vastaavasti.

  • Vältä ylipakkaamista. Suosi vastuullisia, esimerkiksi kierrätystä raaka-aineesta valmistettuja pakkausmateriaaleja.

Lisää vinkkejä saat tästä:

Lataa verkkokauppiaan vastuullisuusopas>

Mitä Posti tekee?

Posti sitoutuu toiminnassaan edistämään nykyistä kestävämpää verkkokauppaa. Tässä on listattu joitakin esimerkkejä keinoistamme.

  • Suunnittelemme yhteistyössä verkkokauppojen kanssa uusia, ympäristöystävällisiä toimintatapoja ja palveluita.

  • Kehitämme reittien ja autojen täyttöasteen suunnittelua.

  • Tarjoamme Postin paikallisia varastoja verkkokauppojen välivarastoiksi.

  • Laajennamme pakettiautomaattiverkostoa vielä lähemmäksi vastaanottajia.
  • Otamme käyttöön uusia päästöttömiä tai vähäpäästöisiä jakelutapoja.

 

Lähteet ja lisätietoa

Verkkokaupan ympäristövaikutukset – Postin ja kuluttajien vaikutusmahdollisuudet. Gaia Consulting Oy, 2019. Tutustu yhteenvetoon.

Cross-Border e-commerce Shopper Survey. International Post Corporation, 2018.